Ny tjänst hjälper samhällsbyggare ta AI-klivet

Gemensamt pressmeddelande från Geoforum Sverige, IQ Samhällsbyggnad, BIM Alliance.
2024-02-08

Nu lanseras AI-klivet, tjänsten som ger stöd åt samhällsbyggnadssektorns aktörer på vägen in i framtiden. Tjänsten är framtagen av AI Arena för att höja kompetensen och främja tillämpningen av AI inom samhällsbyggandet.

– Det är spännande att få vara med och lansera den här tjänsten. AI-klivet presenterar helt nya möjligheter för samverkan och kunskapsdelning, säger Ann-Kristin Belkert, verksamhetsledare för AI Arena.

AI-klivet hjälper företag och organisationer att höja kompetensen inom AI – från uppstart till uppskalning av projekt. I skräddarsydda team delas kunskap och lärdomar med andra i liknande yrkesroller på regelbundna digitala och fysiska träffar.

Under ett års tid har deltagarna tillgång till ett av AI-klivets team, bestående av personer som jobbar med liknande frågor och utmaningar. På träffarna ges möjlighet att höra inspirerande föredrag och dela exempel på tillämpningar av AI. Det finns även tid för kunskapsdelning, reflektion och möjlighet att presentera och diskutera egna idéer och pågående projekt kopplade till AI.

– Sektorn har påbörjat tillämpningen av AI de senaste åren med det saknas fortfarande forum för samverkan. Här kommer AI-klivet in som en mötesplats där idéer och projekt förverkligas och skalas upp, säger Ann-Kristin Belkert.

Målet med AI-klivets team är att ge deltagarna ökad kunskap, stöd, värdefulla kontakter och inspiration för att vara en drivande kraft av tillämpningen av AI i verksamheter i samhällsbyggnadssektorn.

Fakta:
AI Arena är ett initiativ som organisationerna BIM Alliance, IQ Samhällsbyggnad och Geoforum Sverige driver med stöd från forsknings- och innovationsprogrammet Smart Built Environment.

Kontakt:
Ann-Kristin Belkert, verksamhetsledare AI Arena