Generation Z är generationen som vuxit upp efter millennieskiftet och nu gör sitt intåg på arbetsmarknaden. Hur kan vi väcka deras intresse? Välkommen på webbinarium den 5 november, kl. 13-14. Ta del av tips, råd och insikter!
Kompetensförsörjning har länge varit en utmaning för geodataområdet. Det är lågt söktryck till utbildningar samtidigt som efterfrågan på geodatakompetens förväntas öka. Hur väcker vi ungdomarnas intresse för en karriär inom geodata?
Välkommen på ett webbinarium där du får ta del av insikter och råd om hur vi attraherar Generation Z. Du får också ta del av färska erfarenheter från Geoforums satsning "Sluta gissa – svaret finns i geodata" som vänder sig till unga.
Datum och tid: 5 november, kl. 13-14
Plats: Digitalt (Zoom)
Anmäl dig här
Öppet för alla, tipsa gärna dina kollegor om webbinariet!
Talare
Helena Kämpfe Fredén
Senior strateg Spoon
Helena är senior strateg på kommunikationsbyrån Spoon i Stockholm och har stor erfarenhet av att arbeta med kommunikationsinitiativ mot yngre målgrupper, bland annat genom uppdrag från Plikt- och prövningsverket och Umeå universitet. Hon är utbildad journalist och har en bakgrund som vetenskapsjournalist. Helena var med och tog fram konceptet Sluta gissa – svaret finns i geodata för Geoforum.
Program
13.00 Välkommen och introduktion till dagens tema
Sofi Almqvist, vd Geoforum Sverige
Så når vi Generation Z
Helena Kämpfe Fredén, senior strateg Spoon
Geoforums projekt för kompetensförsörjning inom geodataområdet
Linn Norén, kommunikationschef Geoforum Sverige
13.50-14.00 Tid för frågor och diskussion
Anmälan
Webbinariet är kostnadsfritt och öppet för alla. Sändningen spelas in och inspelningen kommer att finnas tillgänglig för medlemmar i Geoforum Sverige på våra medlemssidor. Är din organisation inte medlem än? Vi välkomnar alltid nya medlemmar – läs om medlemskap i Geoforum Sverige.
Om "Sluta gissa"-kampanjen
Med budskapet ”Sluta gissa om framtiden – svaret finns i geodata” lyfter kampanjen exempel på hur viktigt geodata är för samhällets utveckling. Kampanjen vänder sig till ungdomar och består av filmer som visas i sociala medier, främst Tiktok, Snapchat och Instagram. Vi har också lanserat en webbplats med information om utbildningar och yrken i branschen. Arbetet är en del av vår satsning på kompetensförsörjning. Bakom initiativet står Geoforum Sverige och Lantmäteriet tillsammans med många aktörer i branschen och med finansiering från innovationsprogrammet Smart Built Environment.
Läs mer här