Digitalisering i samhället
Boverket slutrapporterar uppdrag för digital samhällsbyggnadsprocess

Nu har Boverket släppt slutrapporten för regeringsuppdraget att digitalisera samhällsbyggnadsprocessen. I den framgår att Boverket vill fortsätta arbetet med att utveckla förutsättningar för en effektiv digital samhällsbyggnadsprocess med hög rättssäkerhet för medborgare, företag och beslutsfattare. De vill få fram en heltäckande bild av hur den svenska modellen för utbyte av samhällsbyggnadsinformation ska se ut.

Boverket har haft regeringsuppdraget att ge förutsättningar till en enhetlig digital tillämpning av plan- och bygglagen. Efter tre års utvecklingsarbete har de nu lämnat in slutrapporten till regeringen.

– Boverket vill ta en större och mer ledande roll i det här arbetet. Vi kan tillsammans med många andra aktörer skapa en helt digital informationshantering av bygglov i landet och göra det möjligt att öka takten i bostadsbyggandet. Sverige behöver en hållbar, rättvis och förenklad samhällsbyggnadsprocess. I dag uppfattar många byggherrar och medborgare att det är krångligt, tar för lång tid och att reglerna inte är lika i hela landet. Nu vill vi ta det här arbetet i mål och ta fram en digital helhetslösning som underlättar bostadsbyggandet under lång tid framöver, säger Boverkets generaldirektör Anders Sjelvgren.

Några exempel på vad Boverket levererat inom ramen för regeringsuppdraget är digitala tjänster som Planbestämmelsekatalogen som skapar enhetlig detaljplaneinformation, ÖP-modellen med tillhörande databas som hjälper kommunerna att på ett enhetligt sätt strukturera information för översiktsplaner samt det utvecklingsarbete som pågår med digitala byggregler.

Saknar helhetsansvar

Samhällsbyggnadsprocessen är fragmenterad och Boverket menar att det saknas en aktör som har ansvar för helheten när det gäller digitaliseringen inom området.

– Vi ser därför behov av att ta fram en heltäckande bild av hur en ”svensk modell” för utbyte av samhällsbyggnadsinformation ska se ut och vilka behov av förändring som finns framöver, säger Frida Jonsson, tillförordnad uppdragsägare på Boverket.

Att göra information tillgänglig digitalt för alla aktörer i plan- och byggprocessen är viktigt för en smartare och snabbare samhällsbyggnadsprocess.

– Det här är ett långsiktigt arbete som måste ske tillsammans med många aktörer, inte minst Lantmäteriet är en viktig strategisk partner, säger Frida Jonsson.

Tydligare roller behövs inom digitaliseringen

Det som enligt Boverket är särskilt viktigt, i det fortsatta arbetet för en digital samhällsbyggnadsprocess, är att:

  • rollerna mellan staten, regioner och kommuner behöver anpassas till det arbetssätt som digitaliseringen medger och ansvarsfördelningen behöver regleras tydligare
  • det krävs att vi ser över hur processer och strukturer kan moderniseras för att bättre stödja de krav och behov som finns i dag
  • befintliga regelverk främjar en digital samhällsbyggnadsprocess.

I Boverkets rapport Enhetlig digital tillämpning av plan- och bygglagen kan du ta del av en detaljerad redovisning av vilka behov av förändring som behövs för att skapa en effektivare samhällsbyggnadsprocess.

Samhällsekonomisk analys av digital samhällsbyggnadsprocess

Boverket har också låtit genomföra en samhällsekonomisk analys av digital samhällsbyggnadsprocess som publicerats i samband med slutrapporteringen. Analysen belyser de nyttor som uppstår i och med en fortsatt digitalisering inom Boverkets ansvarsområde med avstamp i de tre huvudområdena:

  1. digital transformation samhällsplanering
  2. digital transformation lov och bygg
  3. digital transformation regelutveckling.

Du hittar den samhällsekonomiska analysen här.

Läs mer om slutrapporten för regeringsuppdraget