Transportstyrelsen har tagit fram förslag till ändring av myndighetens föreskrifter om avgifter. Förslaget gäller bland annat drönarflygningar och dessa avgifter kommer att ingå i den nya lagen som gäller från 1 juli. Geoforum Sverige har svarat på remissen och lyfter bland annat avsaknaden av konsekvensanalys för offentlig verksamhet. Risken är att förslaget leder till begränsningar i användning av drönare i kommuner och statliga myndigheter, med minskad samhällsnytta som följd.
Det nya EU-gemensamma regelverket för användning av drönare ska börja tillämpas den 1 juli 2020 och de avgifter som avser luftfart i förslaget till ändring av Transportstyrelsens föreskrifter om avgifter planeras träda i kraft samma datum. Transportstyrelsen kommer att genomföra tillståndsprövningar, utöva tillsyn och hålla register enligt de nya regelverken, och avgifter kommer att tas ut för den verksamheten.
Drönare används i stor utsträckning i kommuner och statliga myndigheter, bland annat för datainsamling inom samhällsbyggnad, men offentlig sektor saknades i sändlistan för Transportstyrelsens remiss. I Geoforum Sveriges remissvar framförs att även kommuner och myndigheter borde finnas med som remissinstanser.
Offentlig sektor saknas också som målgrupp i förslaget; endast medborgare och näringsliv tas upp som målgrupp. Geoforum lyfter fram att det är viktigt att kommuner och myndigheters drönarverksamhet beaktas och arbetas in i förslaget. I avsnitten som behandlar konsekvenserna av införandet av avgifter står det inget om konsekvenser för offentlig verksamhet. Det kan leda till begränsningar i verksamheterna med minskad samhällsnytta som följd, vilket inte är önskvärt.